Igualada estratègica


La Mostra d'Igualada, que es va inaugurar ahir al vespre i que concentra la seva activitat aquest cap de setmana, manté el cognom de festival estratègic. La definició, que ja va impulsar l'anterior govern tripartit, la manté el conseller de Cultura, Ferran Mascarell. Sí que ha patit, però, una retallada econòmica del 7,5% respecte a l'edició anterior (ha passat dels 390.000 als 364.000 euros de pressupost), però manté el llistó de qualitat (donant veu a les propostes més arriscades, sigui per temàtica sigui per renovació del llenguatge de teatre familiar) i una àmplia oferta, que convida programadors i també el públic en general. El gerent de la Mostra, Òscar Balcells, considera que la fira encara pot créixer quant a públic, ja que hi ha molta oferta al carrer i la mitjana de les sales de tot el festival és del 80% (evidentment, és més difícil accedir a les representacions de menys aforament, tot i que es procurin fer més passis).

El director artístic de la Mostra, Òscar Rodríguez, ha hagut de seleccionar, entre les 288 propostes rebudes, 75 espectacles diferents. De fet, són 54 els que pertanyen a la programació oficial i els altres 21 corresponen a les companyies que han convidat GAAC (present en les dues darreres edicions i que s'ubica al pati del Museu de la Pell) i Camaleònica d'espectacles (que s'estrena a la Mostra i s'instal·la a l'amfiteatre del parc de l'Estació Vella). En total, seran 129 representacions.

En què s'ha retallat, si es manté l'exigència i el programa artístic com a conseqüència de la davallada de pressupost? La llotja, ubicada darrerament a la plaça de Cal Font, es trasllada a la primera planta del Museu de la Pell, “a tres minuts a peu” del centre neuràlgic de la programació, comenta Balcells. S'ha concentrat tota l'activitat professional en aquest espai, fet que ha de facilitar encara més la relació entre els artistes i els programadors (que a mitjan març ja sumaven 450 inscripcions, de 200 entitats diferents).

Al cartell destaquen 9 estrenes (Teatre Nu, que va impactar amb el seu Avi Ramon parlant de l'alzheimer, amb una sensibilitat extrema, tornen ara ampliant la tècnica interpretativa a Sopar de pedres). També hi ha cinc peces de companyies emergents, com la de Produccions Essencials (Cinc contes diferents, estrenat al Festival TOT del Poble Espanyol) o la de Cíclicus (una peça estrenada a Tàrrega i que va dirigir el desaparegut i estimat pallasso Joan Busquets).

L'any passat, la Mostra va provar el Mercat de Projectes. Es van seleccionar idees ambicioses per intentar lligar gires que, abans de produir-les, donessin consistència a les produccions. Totes sis han arribat a escena aquest any. De fet, dels sis títols, cinc apareixen en el programa de la Mostra, tot i que se'ls ha valorat com una companyia més de les presentades. Demà divendres es repetirà la segona edició del Mercat de Projectes. Balcells admet que “el resultat de la primera edició ens satisfà, perquè vol dir que els projectes seleccionats eren potents”.

Fa un mes es va fer públic el resultat del segon estudi de contractació d'espectacles. Si el 2009, l'estudi calculava que la contractació era d'1'8 milions a Igualada, pel 2010 la xifra ha pujat als 2,4.


Font: Jordi Bordes (www.avui.cat)

No hay comentarios:

Publicar un comentario