12/4/12

Vida després del traster



Posem per cas que formeu part d'un grup de teatre amateur, semiprofessional o professional, amb recursos limitats –com en la majoria de casos– i heu de menester escenografia, atrezzo, vestuari i material tècnic. Comprar-ho de nou en nou pot esparracar-vos el pressupost, mentre que hi ha sales, productores i companyies que emmagatzemen, sense saber quin ús donar-hi i fins que es fan malbé i arriba l'hora de llençar-ho, mobles, vestits, planxes de fusta i metall, escenografies senceres. Calia un intermediari per tal que el material s'aprofités, que tingués una segona vida, transformat o no, més enllà dels trasters. Això devia pensar Marta Fluvià, de la productora La Troca (La forma de les cosesEls boscosHikikomori o True West) després de veure com havien de canviar de magatzem dues vegades en cinc anys, per poder encabir tot el que s'anava acumulant de les seves pròpies produccions, a més, explica: “Es llencen molts diners i es malgasta molt material.” La necessitat va fer aflorar la iniciativa, que tot just comença, però té sentit: oferir en línia el material, propi i aliè, que s'acumula, per a qui ho necessiti o ho vulgui, a preus més que raonables, que ho són perquè l'expectativa de treure'n rendiment abans era nul·la. “Al final –explica Fluvià–, encara que sigui trist, sortia més a compte llençar que emmagatzemar.”
La responsable de La Troca explica que ja “feia alguns anys que rumiava la qüestió” i que va ser fa un parell d'anys que s'hi va posar seriosament, molt especialment el darrer any. El resultat és www.hamletstore.com, una botiga en línia que neix de l'associació de La Troca (material, contactes, etc...) i Llúdrigasoft, responsable del suport tècnic. Dimarts vinent, a la cocteleria Savoy de Girona tindrà lloc el “bateig” del projecte, després d'uns mesos de rodatge, que tindrà com a padrí el director Àlex Rigola.
Tothom pot penjar
La filosofia del portal és de “multivenedor i multicomprador”, és a dir, que hi poden penjar objectes tant els professionals, que no passaran cap filtre, com els particulars, que sí que en passaran un perquè el que es vol evitar és que “es transformi en una mena de rastro” en què al final no hi hagi control sobre allò que s'ofereix. La novetat de tot plegat és que el material no passa per les mans de l'intermediari, en aquest cas Hamlet Store, sinó que va directament de venedor a comprador. Per aconseguir això i poder fer la compra en línia s'ha hagut d'idear un sistema segons el qual, quan el venedor omple la fitxa d'un producte per penjar-lo al portal, hi fa constar característiques com les mides o el pes per tal de calcular també els ports, de manera que tota aquesta informació no s'ha de processar i la venda es fa al moment. Es tracta d'una idea innovadora –“no n'hem sabut trobar cap més”, diu Fluvià–, ja que el servei pot incloure fins i tot inventariar el material emmagatzemat, retratar-lo i fer incloure-ho al portal, com han fet, per exemple, amb escenografia de la Sala Muntaner. Fluvià explica que han fet nombrosos contactes amb sales, productores i companyies, i que la resposta és positiva. El següent pas és aconseguir posar a la venda material que es troba en procés d'utilització per, tan bon punt l'espectacle acabi la vida comercial, donar-hi sortida. Un altre camp a explorar és el del lloguer, però fer-ho en línia és complex, de manera que començaran manualment. També volen iniciar un procés d'expansió internacional, perquè són conscients que serà complicat donar sortida a escenografies utilitzades al país.

Adequat per als mitòmans teatrals

Un dels aspectes interessants del portal és la possibilitat que ofereix als mitòmans d'adquirir objectes, o intentar-ho, provinents dels seus espectacles favorits, amb certificats d'autenticitat o fins i tot acompanyats d'autògrafs dels artistes que els han usat. Per exemple, part del mobiliari –cadires, làmpades– o atrezzoutilitzat a Agost per Vilarasau, Renom, Germán i Lizaran, podria ser objecte de desig d'alguns dels centenars d'arravatats espectadors que han omplert i ompliran la sala gran del TNC. També serà possible adquirir els barrets que lluïen Ivan Benet, Enric Majó i Joan Anguera a Esperant Godot, estrenat al Grec, o la boina que Joan Anguera va utilitzar per caracteritzar-se de Josep Pla, en la producció El quadern gris, d'El Canal. Hamlet Store ofereix el servei de localitzar l'objecte i proposar a la producció de reservar-lo, fent una paga i senyal per, quan acabi l'explotació de l'espectacle, fer-li arribar al comprador. No hi ha res com tenir idees, bones idees... i que la sort hi acompanyi. O potser el més adequat és desitjar molta merda.
Font: Dani Chicano (www.elpuntavui.cat)

0 comentarios:

Publica un comentari a l'entrada