Parlar per no ser còmplice



No voler afrontar un conflicte converteix la societat en còmplice. Aquesta és la tesi de Lloyd Newson, director de la companyia de teatre físic DV8, que presenta des d'avui i només fins dissabte al Mercat de les Flors Can we talk about this? Aquest és un muntatge que combina, com dues partitures paral·leles independents, el text (extret de les declaracions de diversos entrevistats) i una dansa poderosa. Treballen alhora text i dansa, la qual cosa exigeix una tècnica i una capacitat física que enlluernen. DV8 es mou en aquesta obra entre l'abisme de defensar un islamisme que pot ser excloent i un atac agressiu, xenòfob.
Aquest és el darrer espectacle de la temporada del Mercat de les Flors. Pel director, Francesc Casadesús, tanca amb coherència una temporada adreçada a les utopies. Va començar una peça de dansa comunitària sobre la immigració i ho tanca el treball de DV8, que planteja la necessitat de parlar de la llibertat religiosa. Només són tres funcions, per les restriccions pressupostàries que tant limita les programacions.
A la dansa i el treball interpretatiu, Casadesús hi destaca el valor de documental. Tot i que no se sigui exhaustiu en assignar les cites a cada entrevistat, sí que hi ha la voluntat de mostrar un estat de la qüestió, que ni de bon tros pretén ser un compendi que abarca tots els punts de vista. El treball de recerca parteix d'una cinquantena d'entrevistes a persones de perfils diversos (polítics, advocats, islamistes o escriptors significatius com ara Salman Rushdie). No hi ha un únic punt de vista; en tot cas, l'únic denominador comú és la necessitat de parlar obertament d'allò que és conflictiu. DV8 es defineix com a teatre físic perquè sempre dóna molta preponderància al text. En aquesta peça, per exemple, la paraula hi és constant i obliga l'espectador a triar entre el moviment i la lectura dels sobretítols, que és incessant. Hi ha un excés d'informació que obliga l'espectador a triar, segons Casadesús, entre el text o la dansa. Però com que la tesi és clara, Casadesús recomana atendre el moviment amb algunes escenes de contorsions molt persuasives.
Newson sempre s'ha interessat per temes socials, quan no polèmics. En el cas de la peça anterior, plantejava l'homosexualitat en països on hi és prohibida, a partir de casos que havien viscut diverses formes d'exclusió... com el del silenci.
Font: Jordi Bordes (www.elpuntavui.cat)

No hay comentarios:

Publicar un comentario