A punt de solfa

Font: Dani Chicano (www.elpuntavui.cat)
D'aquí a quatre dies la companyia dirigida per Àlex Rigola entrarà a El Canal per fer els darrers assajos de la versió de Macbeth (Shakespeare), que ha ideat el director barceloní, i que farà les funcions d'inauguració doble: la del mateix centre i la de l'edició d'aquest any de Temporada Alta.
El Centre d'Arts Escèniques de Salt, situat a la Factoria Cultural de la Coma Cros, des que es va crear el 2007, ha funcionat sense una seu física. Amb l'entrada en funcionament d'aquest equipament comença una etapa en què El Canal ha d'esdevenir el que el seu director –fins al 30 de desembre–, Salvador Sunyer, va definir com “la casa dels actors i els creadors més que del públic”. Perquè El Canal és un centre, sobretot, de creació, tot i que també s'hi farà exhibició gràcies a la seva sala principal, modulable, versàtil, senzilla i efectiva, que és “germana bessona” d'El Quadrat (Le Carré) del Teatre de l'Arxipèlag de Perpinyà, que ahir va ser representat a Salt pel seu director, Domènec Reixach. A Sunyer també l'acompanyaven ahir el director dels serveis territorials de Cultura a Girona, Antoni Baulida, i el regidor de Cultura de l'Ajuntament de Salt, Robert Fàbregas.
Al Principat la sala que més s'assembla a la d'El Canal és el Teatre Lliure de Gràcia. La superfície construïda és de 1.994 m², en tres plantes sobre rasant i un soterrani. La sala de creació i exhibició té una superfície de fa 447 m² i permet múltiples disposicions: buida d'elements (920 espectadors), amb grada retràctil a una banda i escenari frontal (294 espectadors) o amb escenari central i públic a quatre bandes (250 espectadors), com a més significatives. Aquesta llibertat de disposició s'aconsegueix gràcies a un teler tècnic que cobreix tot el sostre de la sala, que és d'acústica variable en funció del que s'hi faci. Camerinos, magatzems, i una sala d'assaig a mig condicionar encara completen un centre molt funcional.
2,7 milions d'euros

L'equipament tècnic (250.000 euros) l'ha finançat l'Inaem, i els diners per fer aquesta primera fase del centre, la més important, els han posat la Unió Europea a través del programa Interreg (1,61 milions d'Euros), la Diputació de Girona (450.000 euros), la Generalitat de Catalunya (378.000 euros), la Fundació La Caixa (102.000 euros) i l'Ajuntament de Salt (154.000 euros) –el total és de 2,7 milions sense l'aportació de l'Inaem–, que dirigirà el consorci que regirà la gestió del centre, que s'ha de constituir aquest mes. Una vegada constituït, el consorci podrà convocar el concurs per a la direcció artística, al qual Sunyer no va dir si es presentaria o no: “Prendré la decisió en funció de les bases del concurs”, va dir.
Està prevista una segona fase de construcció d'El Canal, que s'executarà en funció de les disponibilitats pressupostàries i en què es preveu la construcció d'un bar restaurant que donarà servei a tot el complex de la Coma Cros, a més d'una sala d'assaig de dansa, entre altres dependències.

L'Arxipèlag de Perpinyà: el teatre germà, el teatre veí


La sintonia entre Salvador Sunyer i Domènec Reixach és notable. La bona entesa va permetre sol·licitar conjuntament (Salt i Perpinyà) els ajuts europeus que van permetre la creació de l'Escena Catalana Transfronterera, i l'existència d'El Canal, facilitant també decisivament l'existència del Teatre de l'Arxipèlag. Ahir, aprofitant la presentació als mitjans d'El Canal, una representació de l'Arxipèlag, encapçalada per Reixach, van presentar la programació 2012/2013 del teatre perpinyanès, que en un sol any ja ha assolit el nivell d'Escena Nacional Francesa, i que en la seva primera temporada va atreure 82.000 espectadors. L'Arxipèlag programa més de 120 espectacles, dels quals n'hi ha un grapat de sobretitulats al català.Noveau Roman (Christophe Honoré), Eyolf (d'Ibsen, dirigit per Hélène Soulié), L'atelier volant (Valère Novarina), Henry VI (de Shakespeare, dirigit per Thomas Jolly), Paroles gelées (de François Rabelais i dirigit per Jean Bellorini) i Lucrèce Borgia (de Victor Hugo, dirigida per Lucie Berelowitsch). A més, Domènec Reixach també ha programat, en català, 30-40 Livingstone, La Bête (amb direcció de Sergi Belbel) i El príncep feliç.

No hay comentarios:

Publicar un comentario