6/11/12

Els deures de Xavier Albertí

Font: Laura Serra (ara.cat) / Foto: Quim Puig (elpuntavui.cat)

Xavier Albertí va necessitar 300 pàgines per descriure el seu projecte per al Teatre Nacional, però assegura que només necessita quatre idees per resumir-lo. Ahir li va tocar aquesta tasca, difícil per a un director que té el do de l'eloqüència. L'elecció d'Albertí es va anunciar al mes de juny (el seu projecte va superar els de Carme Portaceli, Oriol Broggi i Josep Maria Mestres), però ahir tocava desgranar el programa al costat dels directius que l'han escollit. El conseller de Cultura, Ferran Mascarell, i la presidenta del consell d'administració del TNC, Sol Daurella, van oficiar la presentació i alhora la signatura d'un nou contracte programa per al període 2013-2017 que marca els objectius -teòrics i en xifres- que espera l'administració del teatre. Per Mascarell, els objectius estratègics, resumits, són que el TNC exerceixi el seu "lideratge" i sigui una eina per "activar el sector", que promogui la internacionalització i s'articuli millor en el territori juntament amb els centres d'arts escèniques.
Patrimoni i contemporaneïtat
Tot i que Albertí no va donar gaires detalls per no qüestionar la feina de l'actual director, Sergi Belbel, que era a primera fila i a qui tothom va dedicar paraules elogioses, el futur cap del TNC va marcar quatre grans eixos de treball. El primer, recuperar el patrimoni popular del teatre català, cosa que ja ha defensat als escenaris al llarg de la seva trajectòria. Es tracta de donar veu al teatre musical del segle XIX i inicis del XX: "El sainet, les postals líriques, els vodevils sonors semblen etiquetes d'una altra època i són d'una gran magnitud", va defensar. Un altre eix serà el compromís amb la contemporaneïtat i, en concret, amb l'escriptura en llengua catalana. De fet, es proposa mantenir el programa de dramatúrgia textual T6. "Vull ajudar que el teatre no només sigui un espai de joc, sinó un espai profund per captar les inquietuds dels nostres ciutadans. Un espectador menys és un ciutadà menys, aquesta és la meva principal preocupació", va afirmar. La projecció internacional -en les dues direccions, l'exportació de produccions i autors catalans i l'arribada de propostes estrangeres- serà una altra prioritat. "Som poc conscients del tresor que tenim en les arts escèniques. Després de París, Berlín i Londres ve Barcelona", va defensar el director. Per acabar, també es proposa crear laboratoris perquè els elements escenotècnics -il·luminació, escenografia, vestuari, so- puguin crear nous discursos i evolucionin en paral·lel a la creació escènica.
Albertí encara no ha volgut revelar l'equip directiu i assessor que l'acompanyarà. Sí que va confirmar que dirigirà almenys una obra per temporada.
La croada de Mascarell, en el curt mandat que haurà dirigit la conselleria de Cultura, ha sigut signar amb tots els grans equipaments uns contractes programa que defensin la "missió pública" de les entitats i alhora la "llibertat" dels directors, a més de garantir "transparència i eficiència", deia ahir. Per això es vincula el contracte a uns indicadors objectius. El repte d'Albertí serà mantenir un autofinançament del 30%, una programació amb 16 espectacles i 440 representacions com a mínim. Però també assolir 135.000 espectadors i una ocupació del 65% -unes xifres àmpliament superades per Belbel els últims anys-. Mascarell, en canvi, va dir que comprometre una xifra de pressupost concreta seria "una frivolitat, perquè la Generalitat no sap quants diners tindrà l'any que ve".
Xavier Albertí va dir que no arriba al TNC per "posar-se medalles", sinó per servir a les necessitats del país i d'un sector que ha vist com cau la seva demanda un 30% en els últims dos mesos.

0 comentarios:

Publica un comentari a l'entrada