14/2/13

L'idil·li de la dansa i la tecnologia


Fuente: Antoni Ribas Tur (ara.cat)

La dansa és un art íntim i efímer en què els ballarins treballen amb el propi cos. Potser per això, ja des dels inicis del cinema els professionals de la dansa han desenvolupat una relació natural amb les noves tecnologies. "Després d'una locomotora entrant en una estació, els pioners del cinema van agafar una ballarina", explica Núria Font, directora artística del festival bianual Imatge, Dansa i Nous Mitjans (IDN).
A partir d'avui, i fins al 23 de febrer, aquesta mostra, que celebra la quarta edició, explora el vessant més interdisciplinari i experimental de la dansa al Mercat de les Flors amb quatre espectacles, diverses instal·lacions artístiques i interactives i projeccions de videodansa -amb entrada lliure- abans dels espectacles. L'IDN està organitzat per l'associació NU2'S i pel Mercat, i la programació -dirigida a tots els públics- presentarà dos muntatges de creadors locals sorgits dels laboratoris de creació que organitza i dos de creadors internacionals. "L'ús de la tecnologia s'ha afinat en els últims anys. Ara els creadors ja no han de pensar com fer funcionar les eines, sinó que poden elaborar els continguts", va explicar Font sobre com ha evolucionat la relació entre els coreògrafs i ballarins i les càmeres i els ordinadors.
La reflexió social de Pierre Rigal
Els dos espectacles internacionals d'aquesta edició de l'IDN arriben de la mà del coreògraf Pierre Rigal i de la companyia Australian Dance Theatre. Tant l'un com l'altre són pioners en la utilització de les noves tecnologies en la dansa. "Rigal és un artista excepcional i un dels creadors francesos amb més projecció internacional. És tremendament intel·ligent i posa les imatges al servei de la idea. La sofisticació tecnològica està molt justificada i el missatge dels seus treballs conté una forta reflexió social", explica Francesc Casadesús, director del Mercat de les Flors. Rigal, de qui el Grec va oferir una retrospectiva el 2011, presentarà dos espectacles: Press i ÉrectionPress, que es podrà veure els dies 20 i 21,aborda com l'home s'adapta a situacions que cada vegada són més complexes. Érection, el treball que el va fer conegut i que s'estrenarà a Barcelona el dia 23, aborda l'evolució humana.
El muntatge de gran format del festival el portarà L'Australian Dance Theatre els dies 22 i 23. A Proximity, onze ballarins capturaran els seus moviments amb càmeres per reflexionar sobre l'omnipresència de les càmeres en la vida contemporània. "Apliquen la tecnologia d'una manera molt fresca, la utilitzen per construir mons imaginaris, hi juguen. L'espectacle és molt visual. Les càmeres amplien i multipliquen les parts del cos. Els ballarins tenen una força física i una energia brutals", diu Casadesús.
El treball de fons de NU2'S
NU2'S ha col·laborat en la producció dels espectacles catalans de l'IDN a través de la línia de suport a la creació i de laboratoris que desenvolupa des de fa deu anys. Amb Hibrid accions (avui i demà), el performer i artista multimèdia Nico Baixas culmina el treball d'investigació a l'entorn de les possibilitats plàstiques les mans. Hi presentarà, per primera vegada, les prop de mil figures que ha fet amb elles.
Al seu torn, la trinitat que formen la dansa, el software i la il·luminació formen el centre de Trinity, d'Óscar Sol i Iris Heitzinger, que es podrà veure els dies 16 i 17. "La tecnologia m'obre un paisatge de treball sobre la llum i l'espai que no seria possible amb una il·luminació teatral", explica Iris Heitzinger.
El vessant més plàstic de la dansa estarà present des d'avui i fins diumenge en les instal·lacions interactives ballades que han concebut els artistes Guillermo Pfaff, Francesca Llopis, Alba G. Corral, Mim Juncà i Pep Aymerich. I durant tot el festival, els intèrprets de la companyia Erre Que Erre mostraran al vestíbul del Mercat de les Flors els fruits que han extret a una càmera de 360 graus amb la instal·lació Rembinhutur.

0 comentarios:

Publica un comentari a l'entrada