La força de Les Slovaks torna al Mercat



Font: Antoni Ribas Tur (ara.cat)
Als cinc ballarins que formen la companyia eslovena Les Slovaks Dance Collective els agrada assumir nous reptes a cada nou muntatge. El Mercat de les Flors ja va presentar els seus dos primers espectacles, Opening night iJourney home, i aquest vespre mostrarà com han evolucionat des d'aleshores amb l'estrena de Fragments, el seu últim treball. "Tornen a casa", va dir Francesc Casadesús, el director del Mercat, parafrasejant el títol de l'anterior muntatge, que va tenir molt bona acollida. El teatre és coproductor d'un espectacle que estarà en cartell del 14 al 17 de març.
La novetat més destacada de Fragments és que els coreògrafs han treballat per primera vegada amb una peça musical composta prèviament. No se'n van sortir posant moviment a diverses músiques amb què van experimentar, així que van tornar a col·laborar amb el seu músic habitual, el compositor francès Simon Thierrée, que tenia entre mans una peça per a orquestra de corda. Els ballarins van acceptar treballar-hi abans d'escoltar-la: "Trobem molt inspirador el seu univers, entre el romanticisme de Txaikovski i el minimalisme de Philip Glass. Ens va agradar deixar-nos sorprendre, no saber què faríem", va dir Milan Herich, un dels membres de la companyia. El tret més destacat de la partitura és el seu caràcter cinematogràfic.
La dansa de Les Slovaks es caracteritza per la seva fisicalitat, pel seu caràcter popular -"Volem despertar emocions en el públic de la manera més àmplia possible", afirmen- i per reflectir la relació personal dels integrants de la companyia. Es van conèixer fent danses folklòriques i es van unir com a col·lectiu el 2006, quan ja havien desenvolupat les seves trajectòries amb coreògrafs consagrats com Anne Teresa de Keersmaeker, Sidi Larbi Cherkaoui i Akhram Khan. "En els primers espectacles hi havia passos de dansa tradicional i elements de vestuari i fins i tot vam cantar cançons tradicionals, però aquí no encaixaven. Amb tot, n'ha quedat el ritme, l'estil, l'essència", va dir Anton Lachky.
Fragments Les Slovaks també han provat un nou mètode de treball. Després d'experimentar col·lectivament en els anteriors espectacles, ara han desenvolupat la peça a partir de les idees individuals de cadascun d'ells. La resta d'integrants de la companyia han ajudat a polir-les. "Això també ens ha permès tenir una mirada des de fora del nostre treball", va assenyalar Lachky. A més de marcar el to, la música dóna unitat a les aportacions de cadascun dels ballarins.
Pel que fa al contingut de l'espectacle, els coreògrafs van avançar ahir què tracta Fragments : "La vida, la vida que vivim o que pensem que vivim, la vida que somiem o la que més aviat voldríem oblidar". "Ens agrada el terme tragicomèdia , el fet de tractar temes fràgils amb un toc d'humor, portar el públic seguint el flux de la música del riure al plor, si escau", va dir Peter Jasko.
Com que la composició de Simon Thierrée era massa breu per a les seves necessitats, Les Slovaks van decidir incloure a l'espectacle diverses cançons de la cantant eslovena dels anys 50 i 60 Melania Ollaryova -que sona com una versió eslovena de Sara Montiel de jove-. La van triar no pel contingut de les lletres sinó per la melodia, l'atmosfera i l'estat d'ànim que genera.

No hay comentarios:

Publicar un comentario