28/11/13

Carta blanca a tres ballarines d'elit

Viuen cadascuna en una ciutat: Barcelona, Frankfurt i Lucerna. Tenen llargues trajectòries com a ballarines de dansa contemporània. Han passat per companyies de tot el món. Han treballat amb els millors. I tot i que han coreografiat algunes peces per a gales i altres artistes, poques vegades han tingut l'oportunitat i el temps de crear un espectacle des de zero a partir del diàleg amb altres ballarines. El Mercat de les Flors els ha ofert carta blanca.
Iratxe Ansa, formada a Sant Sebastià, amb un recorregut que passa per la Compañía Nacional de Danza, l'Òpera de Lió i la Netherlands Dance Theater i finalment freelance amb casa quarter a Barcelona, va ser qui va rebre la proposta del teatre català i va reclutar dues ballarines amb una trajectòria paral·lela a la seva però amb una personalitat amb "més diferències que similituds".
Van ser escollides la barcelonina Sandra Marín i la basca Jone San Martín, totes dues formades a l'Institut del Teatre i membres en actiu de ballets internacionals; la primera va deixar la Netherlands per entrar a la companyia Kidd Pivot i la segona forma part de l'equip de William Forsythe, primer al Frankfurt Ballett i ara a la seva companyia.
La trobada a l'escenari va trobar ressò en l'escultura de Jorge Orteiza i, abans de començar a treballar, ja van titular l'obra Esculpiendo el vacío, com una premissa oberta per jugar amb els seus cossos a escena. "Compartim el nostre bagatge. Es tracta d'una creació a partir de la nostra experiència com a ballarines. Amb el temps t'adones que com a intèrpret tens molta responsabilitat, i adquireixes un coneixement. Aquí es tracta d'unir la nostra experiència i veure fins on ens porta", reflexiona San Martín.
Des del Mercat de les Flors, on l'experiment es podrà veure des d'avui fins diumenge, consideren que el procés de treball i l'oportunitat cedida a aquests talents expatriats és tan important com el resultat final presentat a escena.
Esculpiendo el vacío consta de dues parts. La primera, formada per tres solos de tres grans coreògrafs internacionals, serveix de presentació de les ballarines. La segona havia de ser la peça de creació pròpia que les ajuntés. Una lesió d'última hora de Sandra Marín, ahir mateix, mentre assajava el solo A picture of you falling, de la coreògrafa Crystal Pite, obligarà a canviar els plans. Olga Cobos, una altra ballarina que va treballar a Frankfurt (Rui Horta), Lisboa (Ballet Gulbenkian) i Londres (Russell Maliphant Company) fins a crear la seva pròpia companyia, Cobosmika, resident a Palamós, serà qui la substituirà amb un solo de la peça Choice de Russell Maliphant, un dels grans de la dansa a Anglaterra.
En aquesta primera part, San Martín ballarà Legítimo/Rezo, un solo que li ha esbossat William Forsythe perquè ella el completi. "Per mi és un vot de confiança de Forsythe, després de vint anys de feina en comú. El material que desencadena la peça és l'àudio", explica San Martín.
Un solo amb música de Bach
Iratxe Ansa, en canvi, no remuntarà cap peça anterior sinó que el coreògraf barceloní de la Sidney Dance Company, Rafael Bonachela, li ha creat un nou solo per ella. La força i fisicalitat són la base de Guts (coratge), una peça que va acompanyada de música de Bach interpretada en directe pel violinista Sergi Alpiste.
La segona part la ballaran només Ansa i San Martín. Aquesta última diu que la peça està "marcada per la mirada" de dos artistes que hi han intervingut, un com a director i l'altre com a inspirador: el coreògraf Jacopo Godani i l'artista visual i fotògraf Rahi Rezvani, de qui es projecta una animació de 5.000 fotos que marca l'inici d' Esculpiendo el vacío.