Segona edició del 'Come&See'


La segona edició del Festival Come&See ja és a punt. La que va començar l’any 2006 com una iniciativa bianual de l’Associació de Companyies de Teatre Professional de Catalunya (CIATRE) per promocionar internacionalment les Arts Escèniques catalanes, aquest any ha estat secundada per totes les administracions del país, tret del Ministerio de Cultura.

Anna Rosa Cisquella, presidenta de Ciatre, recordava a la premsa divendres passat durant l’acte de presentació que el Come & See es va inventar per buscar fórmules que internacionalitzessin i promocionessin el teatre català més enllà de les nostres fronteres. El Festival, inspirat en altres iniciatives d’èxit com els festivals de Singapur o Montreal, se celebrarà per segona vegada al recinte del Teatre Nacional de Catalunya (TNC). El pressupost d’enguany és de 200.000 euros, dels quals més del 50% l’aporta l’Institut Català de les Indústries Culturals (ICIC) i la resta es reparteix entre l’Ajuntament de Barcelona, la Diputació de Barcelona, l’Institut Ramon Llull i la Sociedad General de Autores de Editores.

Els nous espais del TNC que serviran de plataforma a la difusió per a prop d’una quarentena d’espectacles seran la Sala Gran i els jardins, a més de la Sala Petita i la Sala Tallers, que ja es van utilitzar fa dos anys. Come & See constarà de petites representacions de quinze minuts dels espectacles triats per les companyies seleccionades amb la intenció de portar-los de gira. També s’han organitzat ponències i taules rodones, que se celebraran al Restaurant, a càrrec de representants de les Arts Escèniques de Catalunya per explicar als programadors la situació del teatre en particular i de la cultura catalana en general. Un dels elements pels quals es va mesurar l’èxit de la primera edició va ser la participació de més de 100 programadors de tot el món. Cisquella recorda que més de la meitat repeteixen. També hi ha confirmats deu programadors espanyols i entre 20 i 30 catalans.

Una de les novetats de la segona edició és la presentació d’un mapa de situació de les Arts Escèniques, amb una explicació que servirà situar als nouvinguts en la idiosincràsia del país. Pel que fa als continguts, també s’incorporen espectacles de dansa i familiars on podran participar de públic els nens i nenes que assisteixin a diferents casals d’estiu amb els quals l’organització del Festival a pactat l’assistència dels infants.

Per a la selecció dels espectacles una comissió artística ha decidit quines propostes presentades per les diferents companyies han tingut més projecció internacional. En aquesta edició, de 72 propostes han quedat 28 companyies seleccionades d’entre les que destaquen Nats Nus Dansa, Xirriquiteula, La Baldufa, Teatro de los Sentidos, Mom Produccions, Tricicle, Sarruga, Cascai, Marcel•lí Antúnez o La Fura dels Baus entre altres.

Les diferents companyies i empreses participants també poden presentar els seus projectes en un espai de difusió als programadors internacionals interessats en dur a terme una comproducció. D’entre els participants aquest any destaquem Enrique Vargas (Teatro de los Sentidos), Oriol Broggi (La Perla 29), Anna Fernández (Per Poc), Bernat Criada (Fila 7), Marc Périthou (Lanònima Imperial) o Álvaro de la Peña (Iliacán).

El Festival també incorpora un mercat “face to face” per intercanviar propostes o contractar espectacles. També servirà per que les companyies que no han estat classificades puguin presentar els seus projectes. Cisquella considera que Come & See no té un resultat immediat, és una feina que requereix temps i paciència però que a la llarga funcionarà. D’una enquesta celebrada en la primera edició, els resultats van ser molt positius. Cada dia hi haurà una festa als jardins del TNC oferta a tothom o on participaran els Castellers de Vilafranca, Always drinking marching band, Colla de Grallers, Dj Pernil i Arangu.

Anna Rosa Cisquella també argumentava la creació d’aquest festival orientat a la resta del món. Cada com és més difícil vendre espectacles a la resta d’Espanya, les cartelleres s’han acotat més i moltes comunitats autònomes tenen una quota d’ajuts a produccions autòctones que blinden els seus teatres a productes foranis. Si afegim l’encariment dels espectacles catalans s’arriba a la conclusió de la necessitat de projectar la promoció via internacional. Perquè no es pot vendre tot un espectacle com El mètode Gronhölm amb el seu equip artístic i de producció es preguntava la productora de Dagoll Dagom qui considera que només que dues o tres companyies treguin profit internacional, el Come & See serà tot un èxit.

De la seva banda, el vicepresident de CIATRE, Toni Albadalejo, insisteix que els catalans volem mostrar el que fem, al món. La vitalitat de les companyies traspassen fronteres. En la trobada de presentació van participar representants de les diferents Institucions implicades en el finançament del Festival. Ramon Muntaner, delegat a Catalunya de la Sociedad General de Autores y Editores.

Avel•lí Serrano, coordinador de l’Àrea de Cultura de la Diputació de Barcelona, va destacar el suport que des de la seva Administració a donat a les Arts Escèniques a travès de la Organització de Difusió Artística (ODA). De la seva banda, Jordi Martí, director de l’Institut de Cultura de Barcelona, (ICUB) va recordar la necessitat de posicionar-se correctament en els circuits de distribució per poder fer front a produccions culturals cada cop més cares. També creu que el Come & See és un repte per fer que tots els nostres productes es coguin també a nivell internacional. Finalment, Martí ha comparat la tasca del festival amb una pluja fina: ha de ser una repetició constant que permeti en el futur una millor interrelació entre circuïts de distribució.

El director de l’Institut Ramon Llull, Josep Bargalló, va iniciar el seu discurs advertint que la institució que ell administra no fa cap actuació fora de l’àmbit dels Països Catalans. Però el cas del Come & See és una excepció ja que pot tenir repercusió de l’exterior. De la seva banda, el director general de l’Institut Català de les Indústries Culturals, Antoni Lladó, creu que es tracta d’una oportunitat per redoblar l’impuls de la primera edició del Festival. És més una estratègia d’internacionalització del teatre. Lladó també recorda que totes les Institucions col•laboradores són catalanes. S’ha sondejat una col•laboració amb l’Instituto Nacional de las Artes Escénicas y de la Música (INAEM) o l’Instituto Español de Comercio Exterior (ICEX) però cap dels dos ha donat resposta positiva. Segons es va dir divendres en la taula de presentació, després de fer una valoració l’INAEM considera que el Come & See és una iniciativa massa local mentre l’ICEX opina que el teatre català no és prou espanyol.

Sigui com sigui, el Come & See aplegarà del 2 al 4 de juliol al TNC més de 100 programadors internacionals interessats en les Arts Escèniques del país.


FONT: Albert Miret (Teatral.net)


No hay comentarios:

Publicar un comentario