El Mercat alça el teló amb ballarins amateurs

Persones de totes les edats, des de nadons fins a jubilats, s'encarregaran demà d'obrir la temporada del Mercat de les Flors amb Cruïlles. Amb l'estrena d'aquesta peça de dansa, el centre coreogràfic que dirigeix Cesc Casadesús aposta per un ambiciós muntatge que ha estat possible gràcies a hores i hores d'assaig de gent del carrer amb ganes d'enfrontar-se a nous reptes. Aquest experiment artisticosocial no queda gaire lluny d'altres realitzats amb persones alienes al món de la dansa, com els que Pina Bausch i Royston Maldoom van portar a terme amb adolescents alemanys en dos documentals titulats Dancing dreams i Esto es ritmo!, respectivament. Però a Cruïlles, el coreògraf italià Luca Silvestrini encara ha anat més enllà i hi ha implicat un centenar d'intèrprets no professionals pertanyents a diferents cultures, edats i estrats socials.


Silvestrini, director a Londres de la companyia Protein Dance, els va escollir en un càsting al qual es van presentar 330 persones. «És el projecte més gran que he realitzat des que vaig començar a crear aquest tipus de muntatges, l'any 2005», destaca el creador amb ulleres i aspecte cansat després d'intenses setmanes d'assajos. Muntat amb el suport del British Council, Cruïlles gira entorn de la integració. «És un repte artístic i social que permet viure des de dins l'experiència teatral i conèixer gent amb qui difícilment hauries pogut entrar en contacte».
Els assajos no han sigut fàcils però Silvestrini ha après a adoptar una postura zen enfront de l'adversitat. «Aquest home és un sol perquè jo, que sóc negada per a la dansa i que sempre he estat una rata de biblioteca, sé que ho faig malament. Però ell sempre m'anima», declara Maica, una jubilada de 60 anys. «Treballar amb gent no professional és tan estimulant com esgotador», admet Silvestrini. «Cal trobar l'equilibri entre el que pots exigir i el que ells poden donar», comenta. «La seva motivació i el seu compromís són la cosa més important».
Bon rotlllo
Els assajos han ocupat moltes hores de la setmana, especialment els dissabtes i diumenges. La feina ha estat brutal però el bon rotllo ha dominat al Mercat, on sis ballarins professionals de Barcelona han monitoritzat la feina de cada grup: pares i nadons, nens, adolescents, adults menors de 45 anys, majors de 45 i per sobre dels 60. Tot i que el nivell de qualitat exigit era alt, no es va desesperar ningú.
«Entre nosaltres no hi ha conflictes d'ego, com passa amb els professionals», apunta Carolina Laurenti, exballarina contemporània de cabells grisos. «El verdader repte d'aquesta proposta és acceptar l'altre, gent de diferent cultura, edat i nivell de dansa perquè el que és més important aquí no és quantes piruetes saps fer sinó arribar a commoure l'espectador», comenta mentre s'escalfa. I afegeix: «Ningú ve a lluir-se sinó a fer una cosa en comú. És això el que és divertit, treballar amb nens, amb gent diferent de tu». I això és precisament el que més valoren els participants: obrir-se horitzons i conèixer l'experiència teatral per dins.
«El públic al·lucinarà quan ens vegi», vaticina María, exdirectora d'un centre d'ensenyament.
Font: Marta Cervera (www.elperiodico.cat)

No hay comentarios:

Publicar un comentario