Escena nacional a tocar



Domènec Reixach havia previst que, potser en un període de tres anys, el Teatre de l'Arxipèlag de Perpinyà arribaria als 80.000 espectadors. Doncs bé, només ha necessitat una temporada per arribar-hi, ja que el balanç de la seva primera temporada en funcionament, la 2011/2012, assenyala que ha aconseguit atraure un total de 82.314 espectadors, una dada que omple de satisfacció Reixach. A això cal afegir que el teatre ja havia fet els passos oportuns per aconseguir la qualificació d'Escena Nacional Francesa –això es tradueix en més suport en tots els àmbits, polític, cultural i econòmic–, però estava sotmès a prova, havia de demostrar que mereixia aquesta qualificació, i no només amb l'afluència de públic, sinó amb els seguiments dels artistes i del seu projecte artístic i educatiu. El reconeixement ha arribat, de manera que això vol dir que, malgrat que el suport del programa europeu Interreg que va fer possible engegar el programa de l'Escena Catalana Transfronterera amb Salt, s'ha acabat, aquest cop ha estat amortit per aquest reconeixement. Això vol dir que el nivell pressupostari es mantindrà.
Un munt de llamins
Com la temporada passada o com passa amb Temporada Alta, per a un amant de la música i les arts escèniques repassar la programació de la temporada 2012/2013 del Teatre de l'Arxipèlag, una Escena Nacional Francesa a tocar de les comarques gironines, des de la capital, Girona, fins a localitats importants com Figueres, és com tenir a les mans un cistell ple de llamins i empatxar-te només amb la vista de tot aquest bé de Déu. Domènec Reixach anuncia que aquesta temporada entren amb força en l'àmbit de les residències i les coproduccions majoritàries o delegades (porten el pes) i que mantindran també el caràcter transfronterer que els distingeix d'altres escenes nacionals –està molt satisfet de la col·laboració amb Salt i Temporada Alta–, amb la sobretitulació al català d'espectacles en francès i a la inversa.
El director de l'Arxipèlag remarca que prestarà suport a quatre joves creadors “amb un futur brillant”, que faran residència al teatre, i a un dels quals l'Arxipèlag li coproduirà l'espectacle, a més d'assegurar-se que circuli. Es tracta de la producció Eyolf (Ibsen), a càrrec d'Hélène Soulié. Els altres tres creadors als quals ha decidit donar suport són Thomas Jolly (Henry VI), Jean Bellorini (Paroles gelées) i Lucie Berelowitsch (Lucrèce Borgia). Quatre joves creadors que el director de l'Arxipèlag ha agrupat en un cicle que porta un nom molt explícit: cop de cor. També faran residència de creació a l'Arxipèlag Sébastien Ramírez (Un altre món) i la parella Anne i François Lopez (Miracle).
La temporada que ve l'Arxipèlag també aposta per la internacionalització i posarà una especial atenció als països de la Mediterrània, dedicant-los un cicle monogràfic, amb espectacles de diverses disciplines (teatre, dansa, música, familiar, circ). L'escollit aquesta temporada és Itàlia, i a l'entorn dels espectacles també s'organitzen conferències i pel·lícules. En aquest àmbit de la internacionalització, el mateix director destaca la companyia brasilera de dansa contemporània Grupo Corpo, “segur que sorprendrà i agradarà molt al públic”, diu, mentre que en el programa també hi ha estrelles del país. Destaquen especialment Jean-Claude Gallotta (Le sacre du printemps) i Trocadéro, dirigit pel coreògraf José Montalvo, que s'inspira en el Quixot, però treballa amb un genial comediant, Patrice Thibaud, que a Catalunya se'l coneix per Les étourdis i Cocorico. Música clàssica, circ, familiars, dansa, i un extens programa educatiu completen una oferta pròpia d'un país normal, civilitzat.
Font: Dani Chicano (www.elpuntavui.cat)

No hay comentarios:

Publicar un comentario