Lyn Heward: “Ensenyar art ajuda el circ, però el món també”

Font: Gemma Busquets (elpuntavui.cat)
D'on ve la inspiració pels xous?
D'arreu del món. En general, el primer que fem és triar l'equip creatiu; és molt important. Normalment escollim el director d'escena perquè és també qui concep el xou i porta els seus col·laboradors perquè sempre busquem quelcom realment únic. Per exemple, el director Robert Lepage, que ve del Quebec, tria el personal de disseny, de vestuari, d'il·luminació... Hi donem el vistiplau, però en canvi li podem proposar, per exemple, que provi un determinat compositor o un cap de disseny de llums. Constantment estem desestabilitzant l'equip perquè volem mantenir-lo fresc, volem que faci quelcom nou.
Per no repetir-se?
Exacte. Perquè ha de ser únic. Actualment tenim dos xous de Michael Jackson, un està de gira i l'altre a Las Vegas, però els dos són diferents, tot i que estiguin basats en la música de Jackson. Depèn de qui estigui al capdavant del disseny de l'escenari, les arts, etc., perquè el resultat final ha de ser únic.
I com és el càsting? Tinc entès que és un procés llarg
Ho és. El departament de càsting és més que un departament de càsting: és també el de les idees, i és important ressaltar-ho. L'equip de càsting està constament treballant, movent-se, buscant idees i inspiració. I ho aconsegueixen anant a tot tipus de festivals, competicions de gimnàstica, de natació sincronitzada... no només busquen gent sinó que també cerquen idees. Càsting és més que fer el càsting: és buscar idees. També els directors. Però el primer instint per engegar un espectacle és pensar quines idees, quin concepte es vol incloure en el xou. Llavors el departament de càsting començarà a buscar dos grups d'artistes diferents: els que tenen una especialitat, un art específic, i els que tenen una base sòlida en acrobàcia, dansa, etc., de manera que puguin convertir-se en noves disciplines.
Quina és la filosofia de treball del Cirque du Soleil?
És molt més fàcil formar part de l'espectacle que treballar a les oficines. En el xou, formes part de l'equip tot el temps, i sempre hi ha novetats: relacions, viatges... Culturalment és molt interessant. Cada dia treballes com a equip, entrenes en grup, hi convius i és divertit. Però al cap d'uns quants anys, els membres de l'equip necessiten reptes nous. I considero que el que fem millor és precisament permetre aquesta flexibilitat, particularment entre els més joves, perquè es moguin d'un espectacle a un altre sempre que tinguin l'habilitat artística i tècnica per fer el salt. Algú pot començar fent gires, però arriba un moment en què vol anar a Las Vegas perquè té fills i vol establir- s'hi. O al revés: gent que vol anar de gira. I és molt important estar entusiasmat a l'escenari, divertir-s'hi, perquè vol dir que estàs bé amb tu mateix.
Es pot importar aquest mètode en una oficina, per exemple?
Depèn molt de l'habilitat del líder per formar l'equip de treball. La majoria de gent vol ser creativa per si mateixa, però només hi ha uns elegits, uns genis com ara Picasso, Miquel Àngel... La majoria de les persones del Cirque du Soleil, com en altres empreses, necessiten motivació i estimulació, inspiració en el lloc de feina. I el repte més important és per al cap, per al responsable del grup, que s'ha d'assegurar que el personal que té al seu càrrec està bé, ho dóna tot i se l'ha de recompensar.
Creativitat és estar disposat a assumir riscos?
Quan fem una feina per molts anys ens hem de preguntar: què podem fer millor?, per què no ho intentem?, per què no ho canviem? És el que fa el director creatiu, i tot l'equip, quan està al càrrec de l'espectacle. Però a Mont-real, a les oficines, necessiten més estimulació. El més positiu és que tenim una estructura que permet als artistes i el personal de vestuari o de disseny o de les oficines interactuar, mantenir trobades. Quan estem preparant un xou tothom està molt excitat i tothom vol saber de què va i quin és el secret. Però la feina és del cap, en qualsevol departament, tant el de finances com el de l'entrenament dels artistes; la seva tasca és la d'estimular la gent per tenir així noves idees, nova inspiració de cara a futurs xous.
Pensa que hi ha habilitats artístiques segons els països?
Cada país té un potencial i cada cultura aporta quelcom únic i important per construir les històries. El colordel Cirque du Soleil prové de tot el món.
Com pot la creativitat ajudar-nos en la nostra vida diària?
Crec que la creativitat és quelcom que s'ha de desenvolupar des de la infantesa. Un nen és com una taula rasa i, quan és petit sempre està intentant fer coses noves. El nen no veu una caixa, sinó una manera de fer una casa, i una cadira és potser quelcom més que un lloc en el qual asseure's. I és un dels problemes més grans de la nostra societat, especialment ara, amb les retallades en les arts. I sí, ensenyar art ajudarà el Cirque du Soleil, però també ajudarà el món.
PERFIL

Encendre la guspira


A Lyn Heward (Montréal, 1953) li ve de família. Els seus pares eren atletes i ja de petita es va introduir en les disciplines de la dansa clàssica i les acrobàcies. Graduada en Llengües i Humanitats, el 1992 es va incorporar al Cirque du Soleil, on ha preparat als artistes de xous emblemàtics com Mystère o Alegria. Ha estat responsable de la creació de Quidam i Dralion. Actualment aplica el seu talent creatiu i la seva experiència en l'organització i gestió de grans espectacles així com en conferències

No hay comentarios:

Publicar un comentario